Eisenstein: kino, władza, kobiety / Łódź

Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana i Wydawnictwo Akademickie SEDNO zapraszają na spotkanie z Władimirem Zabrodinem, autorem biografii Siergieja Eisensteina, oraz na pokaz filmu «Pancernik "Potiomkin"». W dyskusji weźmie również udział Karol Jóźwiak, historyk sztuki i filmoznawca, doktorant w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ.

Siergiej Eisenstein – rosyjski reżyser, scenarzysta, montażysta, operator filmowy, scenograf filmowy i teatralny oraz teoretyk filmu. Czołowy przedstawiciel socrealizmu w filmie. Jego twórczość wywarła wielki wpływ na reżyserów wielu pokoleń – zwłaszcza film Pancernik „Potiomkin” (1925), który został uznany za jedno z arcydzieł kina światowego. Montaż traktował jako najważniejszy środek ekspresji. Pracując w teatrze odkrył podstawowe reguły montażu emocjonalnego, które opierały się na osiągnięciu napięcia i zagęszczenia ekspresji artystycznej w ścisłym związku z reakcjami widowni. Był również uczniem Wsiewołoda Meyerholda.

Władimir Zabrodin – rosyjski filmoznawca, historyk kina, absolwent WGIK (Wszechrosyjski Państwowy Instytut Kinematografii). Autor i redaktor ponad stu artykułów, książek i wyborów dokumentów publikowanych na podstawie kwerend w archiwach państwowych i prywatnych. Redaktor czasopism poświęconych dziejom i teorii filmu, m.in. serii wydawniczych „CINEMA”, „Od idei do filmu” „Kinoglobus”. Znawca życia i dzieła Siergieja Eisensteina. Autor książki „Eisenstein: kino, władza, kobiety”.

Książka „Eisenstein: kino, władza, kobiety”
Biografia Siergieja Eisensteina, reżysera filmowego, jest portretem człowieka i artysty w niełatwym dla artystów czasie i miejscu. Eisenstein – twórca propagandowej, acz niepozbawionej genialności „trylogii rewolucyjnej” (Strajk, Pancernik „Potiomkin”, Październik) oraz nakręconych z rozmachem (i równie propagandowych) fresków historycznych (Aleksander Newski, Iwan Groźny) – był teoretykiem kina i znakomitym praktykiem montażu. Zabrodin buduje opowieść biograficzną na podstawie dziesiątków dokumentów – listów, notatek, wspomnień, artykułów. Na chłodno dowodzi, jak trudno było Eisensteinowi sprostać wszystkim ukazanym w książce rolom – syna, męża, przyjaciela, akademickiego wykładowcy, sędziego w sprawach cudzych i oskarżonego we własnych. Większość cytowanych tekstów Eisensteina pojawia się po raz pierwszy (także po rosyjsku), część zaś długo czekała, by zaistnieć w pełnej wersji.
Współwydawnictwo Wydawnictwo Akademickie SEDNO i Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

Ze względów organizacyjnych będziemy wdzięczni za potwierdzenie przybycia: kolakowska@cprdip.pl

Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych plikach cookie można znaleźć tutaj. Tak, akceptuję Nie, chcę dowiedzieć się więcej